Kerneværdier er klinikkens DNA

Hvorfor ville du virkelig gerne uddanne dig som tandlæge? Kan du huske hvorfor du risikerede alt, og åbnede din egen klinik? Det er vigtigt at minde sig selvom, hvorfor du er så passioneret indenfor netop tandlægefaget.

Hvis du gerne vil markedsføre din klinik, har det en positiv effekt, hvis man kender sine kerneværdier. Man bør tænke på kerneværdier som forretningens DNA. Det bør være grundstenene for forretningen og hele kulturen på arbejdspladsen bør være bygget op omkring dem.

Carolyn S. Dean beskriver det meget godt i bogen ”Fully Booked!”, hvor hun skriver ”Dine venner kan ikke lide dig for hvad du laver. De kan lide dig for den du er. Det samme gælder for patienter og medarbejdere. Mange forretninger har mistet deres perspektiv. De ved hvad de laver, men de ved ikke hvorfor de laver det” (oversat til dansk).

Hvordan finder du ud af hvad dine kerneværdier er? 

Her er nogle spørgsmål du/I kan stille dig/jer selv: 

  • Hvad er vi mest passioneret omkring?
  • Hvilken betydning har succes for os på klinikken?
  • På hvilken måde afspejler vores passion sig i vores arbejde?
  • Hvis vi kunne gøre en forskel for hvem som helst eller hvor som helst, hvad ville vi så gøre? 

Definér jeres værdier

Det er vigtigt at dine ansatte deler dine kerneværdier, da det godt kan være svært at tillære dem. Hvis dine kerneværdier er definerede, kan din arbejdsplads virke mere eftertragtet, hvis du søger nye ansatte. En ansøger vil muligvis vælge din klinik frem for en anden, blot fordi I deler de samme grundværdier. Vælg derfor heller ikke bare de samme kerneværdier, som en anden klinik har – definér dem ud fra jeres egen klinik. 

kerneværdier

De fleste virksomheder har defineret 3-6 kerneværdier. Hvis du vælger for mange, kan det se ud som om, at I ikke har øje for de helt centrale værdier, der gør jeres klinik speciel.  Det er en god idé, at vise klinikkens kerneværdier på f.eks. jeres hjemmeside, så jeres patienter ikke er i tvivl om, hvilke værdier, de kan forvente hos jer. 

En anden måde at vise jeres kerneværdier kan være gennem kunst på klinikken. Dette kan være billeder i loftet over tandlægestolen, der giver patienterne en form for tryghed. Det kan også være personlige billeder i venteværelset, der viser jeres sammenhold eller lignende.

Kube&Co hjælper dig

Hos Kube Marketing hjælper vi med at udtrykke dine kerneværdier via markedsføring af din klinik. Det gør vi bl.a. ved at opdatere din hjemmeside, så den afspejler din tandklinik samt kreerer en målrettet marketingsstrategi til jeres behov. På den måde synliggøres dine kerneværdier for nuværende og potentielle patienter. 

Ligesom hos medarbejderne, er der også patienter, som vil foretrække din klinik, fordi I deler de samme værdier. 

Gør dig selv en tjeneste, og brug noget tid på at tænke på hvilke vædier, som skal definere din forretning. 

Skriv et svar