Hvordan får man online anmeldelser og hvorfor er de vigtige?

Anmeldelser og anbefalinger på Google og Facebook er essentielle for at vise din kliniks kvaliteter og service til omverdenen. De anmeldelser I får fra jeres patienter på klinikkens online platforme, har nemlig betydning for, at fremtidige patienter kan finde jeres klinik og få et overblik over hvem netop I er. Derfor kan online anmeldelser være afgørende for, at en patient vælger lige din klinik fremfor en anden.

En undersøgelse fra Entrepreneur.com viser, at 70% af internetbrugere i verden stoler på online anmeldelser fra andre mennesker, også selvom det ikke er nogen de kender. Anmeldelser har ofte en vigtigere betydning for et produkt end pris og værdi, da vi generelt stoler så meget på andre, at når mange siger et produkt er godt, så bliver vi automatisk tiltrukket af det. Derfor kan gode anmeldelser være med til at skabe mere trafik på hjemmesiden, og deraf give flere kunder til klinikken.

Anmeldelser fra patienter kommer oftest ikke af sig selv. Det sker, at en patient er så begejstret for jeres klinik og service, at de helt af sig selv skriver en anmeldelse af jer online på enten klinikkens Google eller Facebook-side. Omvendt, så kan patienter med mindre positive oplevelser også efterlade anmeldelser af din klinik online, og hvis det er de eneste patienter, som interagerer med jeres klinik online, kan andre desværre hurtigt få et dårligt indtryk af klinikken. Derfor er det vigtigt at få dine glade og tilfredse patienter til at efterlade en positiv anmeldelse eller anbefaling af klinikken på jeres online platforme. Ydermere, er det vigtigt at I også interagerer med patienterne, der efterlader anmeldelser. Det skyldes, at Google da opdager, at I regelmæssigt interagerer med kunderne, hvilket vidner om, at hjemmesiden holdes opdateret. Derudover giver det også en større tilfredshed hos kunderne, hvis de er bevidste om, at I rent faktisk sætter pris på anmeldelserne, og tager jer tid til at svare på dem.

Anskaffelse af anmeldelser og anbefalinger

At få flere anmeldelser kan være svært at opnå, men da det har en væsentlig betydning for din kliniks fremtoning udadtil, er det værd at investere tid i.

En måde at få flere anmeldelser eller anbefalinger på, er at opretholde klinikkens online aktivitet og opdatere patienterne om, hvad der sker på jeres klinik. Dette styrker interaktionen mellem jer og patienterne på sociale medier, og øger patienternes bevidsthed om jeres tilstedeværelse – og vil derved indirekte have en effekt på, at flere bliver opmærksomme på at anbefale jeres klinik.

Man kan også række ud til sine patienter ved at lave et opslag på Facebook, hvor man opfordrer til, at patienterne efterlader en anmeldelse på jeres Facebook- og/eller Google-side. Her skal man være opmærksom på, at man som virksomhed i Danmark, ikke må henvende sig uopfordret til sine patienter – altså, hvis nogen har skrevet en positiv kommentar på jeres Facebook-opslag, er det ulovligt at kontakte vedkommende over privat-besked uden samtykke.

 

Herudover kan det også være værd at sætte skilte eller hænge plakater op på klinikken, hvor der opfordres til, at man giver en anmeldelse eller anbefaling på klinikkens sociale platforme efter sin tandbehandling på klinikken.

Google er vild med din kliniks anmeldelser

Anmeldelser af  klinikkens er også meget vigtig for din SEO. SEO kaldes også for søgemaskineoptimering og siger noget om, hvor synlig en virksomhed er i søgeresultaterne.   

Google er vild med anmeldelser! Det skal forstås på den måde, at når Google ser, at jeres klinik løbende får nye anmeldelser fra brugerne, så vil besøg fra Googles crawlere også stige. ”Crawl” er en betegnelse for den scanning en søgemaskine laver af en hjemmeside. Google prioriterer nemlig deres kræfter der, hvor de kan se, at der kommer nyt indhold. En søgemaskine scanner og analyserer hjemmesider for at indeksere dem, sådan at de konstant er i stand til at give søgerne de mest relevante resultater ud fra deres søgeord.

 Når søgemaskiner ser, at din klinik har mange positive og nye anmeldelser, bliver søgemaskinen overbevist om, at din klinik har autoritet og er pålidelig, hvilket også er med til at gøre klinikkens omdømme langt mere pålideligt.

 

En anmeldelse fra en kunde skal faktisk ses som gratis, relevant og ikke mindst værdifuldt indhold til jeres klinik. Kundeanmeldelser indeholder nemlig relevante nøgleord for en virksomhed såsom, produkter, services og geografisk placering. Dermed får Google et bedre indblik i, hvad jeres klinik tilbyder. Derfor kan klinikken få en langt bedre placering i søgeresultaterne via online kundeanmeldelser.

Herudover kan man også sige, at Google prøver at forstå kundeanmeldelser på samme måde som os (søgerne). Dvs. at et højt antal af positive anmeldelser betyder for Google, at virksomheden er af høj kvalitet og er derfor værdifuld og værd at vise søgerne. Man skal tænke på, at Google i bund og grund bare er en service for os. Derfor vil den altid give os det bedst matchende eller mest troværdige svar først. Så hvis jeres klinik har et hav af positive anmeldelser, så er der en meget stor chance for, at I er øverst i søgeresultaterne, og dermed det første kunderne ser, når de leder efter en tandlæge.

Skriv et svar