Digital kommunikation – både til nye og eksisterende patienter

I dit daglige virke som tandlæge, tænker du sikkert ikke meget på klinikkens digitale profil og dens markedsføring. Men det burde du måske, for hvem vil have en tandlæge, der ikke kan finde ud af at vedligeholde sin hjemmeside? Hvad siger det om klinikken? Hvis man ikke har styr på det, hvordan fremstår man så overfor patienterne?

Den digitale virkelighed er lige så afgørende som den analoge

Forestil dig at en af dine patienter en dag træder ind i din klinik. Det første man ser er vægge malet i usmagelige farver, og billeder på væggen der er uskarpe og hænger skævt. Derefter kommer man ind til receptionen og venteværelset. Der roder, og forskellige informationsfoldere og brochurer ligger og flyder på gulvet. Receptionisten henvender sig til patienten og begynder at tale i usammenhængende, fremmedgørende sætninger, som om patienten føler, at det er en helt anden person, der bliver talt til. 

Alt i alt illustrerer jeg her en virkelig dårlig patientoplevelse. Sådan er den analoge, fysiske virkelighed selvfølgelig ikke i din klinik. Men hvad med den digitale virkelighed? Den side af din klinik, mange af patienterne ser, lang tid før de kommer for at få deres næste behandling? 

Selvom det kan virke som en meget grov skitsering ovenfor, kan det sagtens være, at det digitale udtryk i din klinik kan ryge i nogle faldgruber, der efterlader sådan et indtryk. Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at din hjemmeside er lige så velorganiseret som din klinikindretning, og at din digitale kommunikation er lige så skarp, som når du møder patienterne i dagligdagen.

Grunden til, at din digitale profil er så vigtig, er, at den afgør, hvor nem og gnidningsfri en oplevelse det er for dine patienter at orientere sig. Dette gælder både eksisterende og nye patienter. For at sørge for den gode, digitale oplevelse for dine patienter, er der nogle ting, du er nødt til at tage stilling til på din Facebook-profil og din hjemmeside:

1. Skarp og velformuleret kommunikation

Al tekst på dine digitale platforme skal være skarp og velformuleret. Når man møder op i receptionen skal receptionisten kommunikerer klart og tydeligt – hvorfor skulle det være anderledes digitalt?

2. Kvalitet, kvalitet, kvalitet!

Tag nogle ordentlige billeder af din klinik! Hvis du ikke selv kan, så få en fotograf til det. Studier viser, at mennesker efter tre dage kun husker 10% af skriftlige informationer, de læser. Hvis et relevant billede vises sammen med informationerne, huskes derimod 65% af informationerne.

3. Hvordan kan de blive patienter hos jer, hvis de ikke ved I eksisterer?

Det er ikke kun for patienternes skyld, at det er vigtigt at lægge meget energi i den digitale profilering. Synligheden af din klinik på internettet er nemlig også afhængig af SEO.

I bund og grund handler det om, at din klinik ikke bliver vist på internettet, hvis Googles algoritmer ikke vurderer, at den er relevant for folks søgninger. For at sørge for dette, er den digitale adfærd altafgørende

Der er altså god grund til at sørge for, at din Facebook-side og din hjemmeside er velorganiserede og opdaterede. Særligt i denne tid, hvor danskerne er meget hjemme, og derfor meget aktive på nettet.

Hej! Mit navn er Camilla. Har du brug for vejledning til at få mest muligt ud af markedsføringen af din klinik? Jeg står klar til at hjælpe. Udfyld formularen og så kan vi tage en snak. 

Har du brug for hjælp til markedsføring?

Skriv et svar