Hvad siger dine patienter om din tandlægeklinik?

Er dine patienter glade for at komme på din tandlægeklinik?

Hvad siger de om klinikken, når de taler med deres venner og familie?

Hvordan vurderer de selv kvaliteten af den sidste behandling, som de fik hos dig?

Hvis du ikke kender svarene på de spørgsmål, så er du ikke alene. Der er rigtig mange tandlægeklinikker i Danmark, som ikke måler tilfredsheden hos patienterne, og det er en skam.

Årsagen til at der ikke spørges skal måske findes i, at det tidligere har været svært for danske sundhedsklinikker at betragte sig selv som en forretning med kunder. Det er næste helligbrøde og anstødeligt, at tage denne betragtning til sig.

Der er rigtig meget brugbar information at hente – og patienterne vil gerne dele deres erfaring med klinikken, både ris og ros. Det er bare med at komme i gang.

Men det kan virke lidt intimiderende at spørge patienterne: Hvad synes du om mig? Det er et vanskeligt men nødvendigt spørgsmål. For kun ved at spørge, får man svar.

Og rigtigt spurgt, så får klinikken uvurderlig information om, hvad der fungerer godt – og hvad man kunne overveje at ændre på.

Patienttilfredshed kan dog være en vanskelig størrelse, for det handler jo om, hvilke parametre der måles på. Patienten kan jo godt være tilfreds med behandlingen på samme tid, hvor hun har haft en rigtig dårlig oplevelse med behandleren eller en klinikassistent. Så det handler om, at ramme de rigtige emner, hvor svarene kan bringe værdi til klinikken.

Så hvad skal der spørges om? Ja, det er et godt spørgsmål, som kræver lidt overvejelse, men her er et par eksempler, som du kan overveje:

– Hvor tilfreds er du med ventetiden, før du blev kaldt ind til din aftale? 

– Hvor tilfreds er du med personalets venlighed? 

– Hvor tilfreds er du med renlighed og atmosfære i venteværelset?

– Hvor tilfreds er du med din behandlers kompetencer?

– Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale klinikken til venner eller familie?

Mange vil faktisk gerne svare på disse spørgsmål, og der findes rigtig mange gratis programmer og systemer, hvor det er relativt nemt at oprette et spørgeskema. Det kunne være SurveyMonkey eller Google Analyser. Så er der ingen undskyldning længere – det er bare med at komme i gang.

God fornøjelse

Skriv et svar