7 Uundværlige råd for din kliniks overlevelse i Corona-tiden

Globe edited

Vi oplever, at informationsstrømmene om COVID-19 florerer hurtigt og radikalt i disse dage. Det er naturligt at ville dele informationer med sine medmennesker, både som privatperson og som klinikejer overfor sine patienter. Det er dog vigtigt fortsat at huske på, at tandlæge-patient forholdet er stærkest, når det er tæt og tillidsbaseret. Derfor er det meget vigtigt, at din kommunikation til patienterne fortsat styrker disse bånd.

Det betyder, at det gælder om at holde hovedet koldt og sørge for at give patienterne en idé om, at der er lige så trygt og godt i din klinik, som der plejer at være. For at sikre dette kan du med fordel følge disse råd:

1. Telefonen er din

Vær til rådighed ved telefonen – gerne i klinikkens sædvanlige åbningstider. Hvis du ikke kan være til stede, men kan have en aktiv omstilling, så hav det! En-til-en relationen mellem dig og dine patienter skal så vidt muligt forblive intakt.

2. Brug ikke ordet ‘lukket’

Lad være at omtale klinikken som ”lukket”. Det gælder både analogt og digitalt. En lukket klinik fremprovokerer forkerte, negative associationer hos patienterne. Det kommer til at virke, som om jeres klinik ikke eksisterer længere. Brug i stedet vendinger som ”vi står til rådighed” eller ”klinikken er åben for akutte patienter”  På den måde føler jeres patienter fortsat, at I tager jer af dem.

3. Pas på med at være for konkret

Medmindre du bliver spurgt ind til noget helt konkret ift. klinikkens retningslinjer pga. COVID-19, så undgå at være for konkret i jeres kommunikation. De sidste par uger har vist os, at situationen og dens vilkår ændrer sig hurtigt, både for privatpersoner og klinikker. Derfor kan alt for konkret kommunikation fremstå som misinformerende, da den hurtigt outdates. Lad sundhedsmyndighederne give de nødvendige anvisninger og tag jer i stedet af at opretholde den gode relation til patienterne. Det eneste der skal stå klart for patienter, når de henvender sig er, at I er der for dem, at i tager jer af dem, og at i er let tilgængelige.

4. Relationen er væsentlig

Lad være at italesætte distance. Fokuser i stedet på relationen til hver enkelt af dine patienter. Deres individuelle situationer er forskellige. Derfor skal de kommunikeres til på en passende måde, der tilgodeser deres individuelle behov. Dramatiske fællesbeskeder på de sociale medier kan hurtigt få en negativ effekt.

5. Kort og godt

Hold informationerne på de sociale medier korte og koncise. Lad være at forklare for meget om alle jeres procedurer i forbindelse med COVID-19, eller om virussen generelt. Det kan være en ting til jeres hjemmeside. De sociale medier skal så vidt muligt opretholde en god, positiv stemning. Hvis i har Kube Marketing sørger vi selvfølgelig for dette.

6. Personlige tilbagemeldinger

Sørg for at få fjernet de automatiske påmindelser til de af patienterne, der ikke har bestilt tid til akutbehandling (f.eks. automatiske SMS’er der sendes ud eller e-mails) Ring til dem i stedet, og snak med dem om situationen. En-til-en. Hvis det ikke er muligt, kan en velformuleret, personlig besked være et godt alternativ. Jo mere personlig du kan være i din kommunikation, desto bedre.

7. Patienterne er på de sociale medier

Selv når du ikke er på kontoret, er noget af det vigtigste du kan gøre at fortsætte aktiviteten på de sociale medier. Det er her folk samles, når alle er hjemme, og det er her du skal vise, at din klinik lever, samt at du har overskud til at være der for dine patienter. Post forskelligt indhold på din Facebook-side regelmæssigt, det er både godt for din synlighed på internettet generelt, men også godt for interaktionen med dine patienter.

Fælles for alle rådene er, at du skal forblive optimistisk, positiv og smilende. Vis overskud og kommuniker med varme, åbenhed og et bredt smil

Skriv et svar